Aktive emnerAktive emner  Vis medlemmerMedlemmer  Søg i forumSøg  HjælpHjælp
  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Generelt
 Pløks Forum : Generelt
Emne Emne: manglende indbinding BesvarOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thore
Groupie
Groupie

Medlem siden: 16.Mar.06
Land: Denmark
Beskeder: 22
Sendt: 03.Mar.10 kl. 11:49 | IP-adresse registreret Citér Thore

Hej

Tænkte jeg måtte skrive et par ord efter den lige ved og næsten ulykke, jeg var ude for igår aftes. Skulle klatre den nye grønne rute på facet. Da jeg er næsten helt oppe og mangler sidste bevægelse til højre mod ankeret, mod ankeret hører jeg en masse uro under mig at en råber op til mig at jeg skal tage fat i metalbjælken. Forstår ikke helt hvad det handler om, men kigger ned og ser hvad der er galt. Jeg er sgu ikke bundet ind. Mit 8 tal hænger ligeså fint og dingler i den sidst satte ekspresslynge. Jeg når ikke at blive bange, da jeg stadig er ret koncentreret efter at have klatret ruten, men tager fat i bjælken og klipper mig direkte ind i nærmeste bolt med en ekspresslynge jeg har hængende i selen. Binder mig derefter ind i rebet der hænger og dingler og bliver firet ned. Imens styrter folk under mig og for hurtigt stablet de store madrasser op under mig. Da jeg kommer ned er jeg selvfølgelig temmelig chokket, for hvad gik galt, hvordan kunne jeg dog glemme at binde mig ind. Jeg havde så at sige soloet denne rute uden at vide det, temmelig skræmmende tanke. Hvad hvis ingen havde opdaget det løse reb og jeg havde nået at sætte mig. f**k, ikke nogen rar tanke at føre til ende. Mindst et par brækkede knogler hvis jeg var heldig. Men hvordan kan hændelsen forklares. Jeg har klatret i snart 12 år og har bundet mig ind og ud af reb mange 1000 gange uden nogensiden at have oplvet noget lignende. Fejlen var måske at jeg var for nonchalan, tænkte for lidt over indbindings processen, stolede for meget på rebet og at vi glemte makkercheck. Så havd man kan lære af dette, husk makkercheck. Uanset hvor mange gange du har bundet dig ind er konsekvenserne stadig lige graverende hvis det fejler et sted i sikringskæden. Så husk makkercheck, for det er menneskeligt at fejle, men nogle gange har man bare ikke råd til at fejle.
Til top Vis Thore's Profil Søg efter andre beskeder skrevet af Thore

styx
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 26.Sep.08
Beskeder: 80
Sendt: 03.Mar.10 kl. 13:33 | IP-adresse registreret Citér styx

i det mindste var panikken kun at finde på gulvet, da du meget roligt fik sat dig i din express og vores puls kunne falde igen.

bolind
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 04.Feb.08
Beskeder: 79
Sendt: 03.Mar.10 kl. 13:59 | IP-adresse registreret Citér bolind

Fuuuuuuuuuuck! Sidder her og får svedige håndflader bare ved at læse om det...

1) Jeg vil blive ved med at tjekke HVER gang, selvom det virker fjollet.

2) Lang ekspresslynge er nu standardudstyr.

3) Se på den lyse side, du har nu klubrekorden i nichedisciplinen "Solo-med-placering-af-ekspresser-og-klipning-af-reb" på den pågældende rute. Hey, selv hvis der er en der soloer den, er dit stadig sværere. :D
Til top Vis bolind's Profil Søg efter andre beskeder skrevet af bolind Besøg bolind's Websted

Tommy M.
Oldie
Oldie

Medlem siden: 23.Feb.04
Beskeder: 311
Sendt: 03.Mar.10 kl. 14:18 | IP-adresse registreret Citér Tommy M.

Jeg synes ikke at panikken på gulvet var udtalt. 

Da vi konstaterede at Thore ikke var indbundet fik vi meget hurtigt gjort ham opmærksom på det, og råbt til ham at han skulle tage fat i jernrøret. Derefter fik vi meget hurtigt smidt de to tykke madrasser ind i den potentielle faldzone.

Thore handlede køligt og velovervejet ved at tage fat i jernrøret og derefter klippe sig ind i et af væggens sikringspunkter. Herefter kunne han, som beskrevet, binde sig ind i rebet og blive firet ned.

LEARNINGPOINTET ER:

MAKKERTJEK, ALTID. 

Her tæller ingen erfaring, glemmer du makkertjek så kan prisen blive høj... 

Til top Vis Tommy M.'s Profil Søg efter andre beskeder skrevet af Tommy M.

Bjarke
Oldie
Oldie

Medlem siden: 19.Sep.03
Beskeder: 274
Sendt: 03.Mar.10 kl. 14:45 | IP-adresse registreret Citér Bjarke

Hej Thore

Godt at se du har valgt åbent at skrive om den noget skræmmende oplevelse. Det er en erfaring som ikke kun os der var tilstede kan lære af.

Det er måske netop på grund af den store erfaring at dette kan ske. For meget rutine kan fjerne bevågenheden og makkeren finder det måske ikke nødvendigt at tjekke. Personligt fik jeg mig i hvert fald en reminder.

Til alt held endte det kun med en reminder.

........./ |____-- .......moo
.......*...L......L.............
Til top Vis Bjarke's Profil Søg efter andre beskeder skrevet af Bjarke

styx
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 26.Sep.08
Beskeder: 80
Sendt: 03.Mar.10 kl. 15:55 | IP-adresse registreret Citér styx

jeg mente bare at fra at stå og måbe en smule, til at det skulle gå stærk med madrassen, deri bestod panikken. eller panik i tanken om at han faldt. faktisk sad han jo i expressen inden vi havde en madras under ham. men som bjarke sagde stor reminder for os nye, eller de gamle.

Thore
Groupie
Groupie

Medlem siden: 16.Mar.06
Beskeder: 22
Sendt: 03.Mar.10 kl. 18:14 | IP-adresse registreret Citér Thore

"For meget rutine kan fjerne bevågenheden og makkeren finder det måske ikke nødvendigt at tjekke." Ja det er meget præcist sagt. Forhåbentligt er jeg blevet klogere efter min lærestreg, sådan en fejl for man nok ikke lov at gøre to gange.

Redigeret af Thore den 03.Mar.10 kl. 18:15
Til top Vis Thore's Profil Søg efter andre beskeder skrevet af Thore

Henning Q Timm
Oldie
Oldie

Medlem siden: 15.Mar.06
Beskeder: 354
Sendt: 03.Mar.10 kl. 20:48 | IP-adresse registreret Citér Henning Q Timm

Hej Thore

Det er flot at du står frem med din historie, så andre lige for en opsang og at klatring kan være farlig også for de rutinerede.

Men det er sku flot at du lige soloede min nye rute

Og så er jeg lige pludselig glad for at den grønne rute ikke blev 7b, som jeg først havde i tankerne.

Og til alle andre "husk makker tjek"

Til top Vis Henning Q Timm's Profil Søg efter andre beskeder skrevet af Henning Q Timm

DFJDM
Groupie
Groupie

Medlem siden: 09.Jan.08
Beskeder: 15
Sendt: 03.Mar.10 kl. 20:48 | IP-adresse registreret Citér DFJDM

Stor tak til dig Thore, det er meget konstruktivt at du bekender dine synder på forummet. Det er vigtigt at de dygtige, erfarne klatrere også indrømmer når de kvajer sig. Tydeligvis en mand af ære.

Personligt er jeg kun erfaren, dygtig bliver jeg sgu aldrig

De fleste klatre, dykke og arbejdsulykker sker når man fraviger sund praksis.

Jeg har set at erhvervsklatrere, med over 6000 timers erfaring, stadig glemmer at låse deres karabiner. Ingen er hævet over makkerchecket!

-KB-
Oldie
Oldie

Medlem siden: 06.Okt.03
Land: Burundi
Beskeder: 183
Sendt: 04.Mar.10 kl. 22:37 | IP-adresse registreret Citér -KB-

Hej Tore

Kanon at du deler læringen fra i tirsdags med os alle. Løftede pegefingre og "husk nu" bliver hurtigt så hult. mens "hardcore" eksempler som dit sætter fornuft bag formaningerne.

Godt der ikke skulle gibs og krykker til at understrege sagen  

KB

Side of 2
  BesvarOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare beskeder i dette forum
Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum
Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum